Articol publicat pe blog-ul ROMCOM.

Am atât de mult de lucru. De când am ajuns la birou sunt tot în priză, acum e ora 19:00 și încă răspund la email-uri. Cred că aș putea munci non-stop și tot nu aș termina ce am de făcut. Angajatorul meu mă suprasolicită, soția e supărată fiindcă atunci cand vin acasă vreau doar să mă prăbușesc pe canapea în fața televizorului. Copilul, atunci când desenează familia, pe mine ma uită. Câinele câteodată mârâie atunci când mă vede crezând că e vreun străin."



În ziua de azi tot mai mulți dintre noi putem ajunge în situația dusă puțin la extrem de mai sus. Ore lungi la serviciu, oboseală, stres și probleme pe plan personal. Intrebarea este dacă, odată ajuns într-o situație asemănătoare, vrei să ramai acolo sau vrei să faci ceva pentru a o depăși. De menționat că a face ceva nu înseamnă să te plângi, înseamnă să schimbi ceva, să iei o masură care ar putea să te ajute să iți echilibrezi viața. Mai jos sunt câteva lucruri pe care le poți încerca, unele ți se vor potrivi, altele mai puțin, merită totuși o privire peste. 

1. Acceptă că nu le poți face pe toate
Fiecare dintre noi ajungem la un moment dat în situația în care avem mai multe lucruri de facut decât timp disponibil. Unii dintre noi alegem să creștem numărul de ore lucrate pentru a face față. Cum, și în cazul banilor, pe masură ce câștigi mai mult, vei cheltui mai mult, tot așa, și în cazul orelor lucrate, pe masură ce lucrezi mai mult sunt șanse să apară și un volum de muncă mai mare. 

Cheia nu e în volumul de muncă ci în prioritățile pe care mi le stabilesc. Întrebarea e dacă mi-am stabilit priorități, și daca da, cum imi dau seama dacă un lucru e important sau nu. “Asta e simplu, pur și simplu știu, am eu un “priorimetru” care nu dă greș niciodată”. Dacă ne luăm după ce spunea Pareto (20% din muncă îți aduce 80% din rezultate), e posibil să fii nevoit să duci “priorimetrul” la reparat. Atunci când apare un nou lucru de făcut ia în calcul la ce ar trebui să renunți pentru a te ocupa de asta, nu fii mai generos decât e nevoie cu timpul tău. 

2. Trezește-te mai devreme
În cazul în care în mod constant pleci de la serviciu la ora 19:00 cred că sunt sanse mari să îți începi programul între ora 08:30 și 10:00. Cum ar fi dacă ai veni la serviciu la 7:00? Pe langă că ai putea să pleci mai repede cu o ora și jumătate (poate chiar mai mult) ai avea probabil în jur de 2 ore în care întreruperile ar fi mult reduse. Puțini te vor suna la ora 7, sunt puține ședințe atât de dimineață, chiar și mail-urile încep să curgă puțin mai târziu. E foarte probabil că o oră în care poți munci neîntrerupt să valoreze cât 3 în care ești deranjant constant. De menționat totuși că în cazul în care vii la 7 ar trebui să poți rupe usa la 5, altfel te epuizezi și nu rezolvi nimic.

3. Definește clar ce ai de facut
“Am atât de mult de lucru, nici nu stiu de unde să încep”. Nici o problemă, ia-ți 5 minute și fă o listă cu ce ai de facut azi, listă scrisă. “Am 17 sarcini de făcut azi, nici nu știu de unde să încep”. Parcă sună mai bine, putem să facem și o prioritizare grosieră care ne mai ia încă 2 minute. E clar că în timpul zilei vor mai apărea lucruri noi. Nici o problemă, decidem la momentul respectiv dacă le punem pe lista de azi, lăsăm pe mâine sau ne prefacem că nu am auzit. 

4. Lucrează la un lucru odată
Odată ce am stabilit tot ce am de făcut voi avea grijă chiar să folosesc acea listă de sarcini. Dacă doar am făcut lista ca să mă simt mai bine nu am rezolvat nimic. Imi fac o listă pentru a îmi clarifica sarcinile cu scopul de a îmi putea dedica toată energia ca să le rezolv pe rând. În acest fel sunt mai rapid și munca pe care o fac va fi de o calitate mai bună. Dacă voi sări de la un lucru la altul fără a finaliza voi fi probabil mai încet și mai predispus la greșeli. 


5. Mai ușor cu întreruperile
“Am primit 9 email-uri noi, 3 apeluri telefonice și 2 SMS-uri în singura oră în care nu aveam planificată nici o sedință. Dupa asta mă așteaptă ședință după ședință”. E clar că în cazuri de acest gen voi sta până la 7 seara ca să imi termin treaba. În timpul zilei, din cauza întreruperilor nu am reușit să fac nimic. Ar trebui să fie o prioritate de a mea să îmi creez porțiuni de timp în care să pot lucra în liniște, fără întreruperi. Asta înseamnă să opresc notificările la clientul de email, să încerc să scap de unele ședinte, și poate chiar să imi închid telefonul dacă nu se mai oprește din sunat.