Articol publicat pe blog-ul ROMCOM.

Angajarea fiecărei persoane noi este o activitate foarte importantă. Succesul pe termen lung al oricărei organizații este dat de calitatea oamenilor și de sănătatea culturii organizaționale. Vrem să atragem în organizațiile noastre cei mai buni angajați, întrebarea este cum facem asta?


Procesul de recrutare și selecție este unul complex. Ținând cont de faptul că selecția este o activitate auxiliară și sporadică, pentru majoritatea persoanelor implicate, putem cădea în mai multe capcane. Mai jos sunt ilustrate 7 dintre cele mai importante și comune greșeli în selecția candidaților.

1. Angajarea propriei persoane
Studiile arată că tindem să evaluăm pozitiv persoanele cu care ne asemănăm, cu educație similară, experiență similară, vederi și principii asemănătoare, chiar și aspect fizic. Ne simțim încrezători cu ceea ce consideram familiar și, de cele mai multe ori, nu reușim să vedem punctele slabe pe care persoana le poate avea pentru acel job.

2. Angajare „fast-food”
Atunci când ne este foarte foame nu ne gândim cum am putea găti mâncarea cea mai sofisticată, ne gândim la ceva rapid și ușor, ne gândim la fast-food. Vedem noi mai târziu ce facem cu kilogramele în plus. Tot așa, atunci când avem nevoie urgentă de o persoană în echipă putem cădea în capcana angajării primei persoane care se potrivește profilului “cât de cât”, o să vedem mai târziu cum compensăm neajunsurile.

3. Angajarea CV-ului și nu a persoanei
Angajarea unei persoane doar pe baza CV-ului este ca și cumpărarea unei mașini doar pe baza unei broșuri. Nu cumpărăm o mașină doar pe baza unei broșuri sau a unei reclame, fără să ne uităm sub capotă. CV-ul e un punct de plecare în discuția noastră, util pentru informația de bază dar nu ceva care ne oferă răspuns la toate întrebările.

4. Interviuri pe pilot automat
Atunci când suntem implicați într-un proces de selecție, suntem de fapt “detectivi” cu misiunea de a descoperi dacă un anumit candidat este sau nu potrivit pentru poziția pe care o avem deschisă si nu doar persoane care bifează câteva întrebări. Nu toate lucrurile sunt evidente, de aceea e nevoie să ne folosim abilitățile pentru a descoperi toate lucrurile relevante pe care e nevoie să le știm.

5. Neverificarea referințelor
Chiar dacă am evitat toate capcanele despre care am vorbit mai sus, mai este încă un lucru pe care e nevoie sa îl facem, să avem o discuție cu persoane care au lucrat împreună cu candidatul. Aceste persoane ne pot da informații legat de performanța acestuia la locul de muncă, informații foarte importante.

6. Neimplicarea echipei
O altă greșeală făcută în special de manageri este cea de a derula procesul de selecție singuri, fără să implice echipa. În acest fel avem o singură perspectivă și e probabil ca unele lucruri să le scape și celor mai abili dintre manageri. Ca și orice decizie, atunci când e discutată în echipă, rezultatele vor fi mai bune.

7. O singură unealtă
Pentru multe persoane selecție înseamnă interviu. Acesta este important, dar este doar o metodă dintr-o întreagă paletă. Pe lângă interviul simplu mai avem interviul comportamental, centre de evaluare, teste psihologice, teste tehnice, verificarea referințelor, proiecte, perioada de probă. Cu cât vom folosi mai multe dintre aceste metode, cu atât vom avea o imagine mai clară asupra candidatului, totuși și efortul va fi mai mare.

Imagine: Victor1558 via Compfight cc